Jangan Lupa, klik le di sini, thanks!

FOLLOWERS

Saturday, July 9, 2011

BAGAIMANA NAK MEMULAKAN PELABURAN EMAS!

BAGAIMANA HENDAK BERMULA?

PERSEDIAAN ILMU TENTANG EMAS.

Sebelum memulakan apa jua pelaburan, kita mesti memiliki pengetahuan yang cukup tentangnya. Begitu juga dengan emas. Kerana di dunia ini tidak ada pelaburan yang sempurna. Setiap jenis pelaburan mengandungi risikonya tersendiri.  Semakin banyak ilmu Anda tentang suatu pelaburan, maka semakin besar peluang Anda untuk menjana keuntungan. Begitu pula sebaliknya. Jadi, melaburlah untuk diri sendiri dengan sentiasa menambahkan ilmu pengetahuan.

Beberapa hal yang perlu kita ketahui tentang emas adalah:
  • Emas adalah pelaburan jangka masa sederhana dan panjang. Tempoh masa untuk mendapatkan keuntungan dari pelaburan emas adalah setahun dan ke atas.
  • Dalam jangka masa pendek harga emas sentiasa ada naik turunnya. Tetapi dalam jangka masa panjang harganya semakin meningkat.
  • Pelaburan emas adalah pelaburan di tangan sendiri. Anda tidak memerlukan orang lain untuk menjalankan pelaburan emas Anda. Menyertai skim pelaburan emas adalah cara yang mudah untuk jatuh rugi. Hanya orang tamak sahaja yang ingin cepat untung tanpa usaha.
  • Emas adalah salah satu barangan ribawi. Oleh sebab itu selain perlu mempelajari tentang pelaburan emas, kita mesti mempelajari juga hukum-hakam yang berkenaan dengan emas. Sama sekali tidak berguna kita kaya di dunia jika di akhirat sengsara.
Sila baca juga tajuk
  

2. Membeli Emas

Untuk memulakan pelaburan emas, Anda mesti membeli emas pertama Anda. Pilihlah jenis emas yang paling sesuai menurut Anda. Sebagai panduan, sila baca 
 


3. Menyimpan Emas


Setiap pelaburan berkait dengan jangka masa sama ada jangka masa pendek (kurang dari setahun), sederhana (1-3 tahun) atau panjang (Lebih dari 5 tahun). Emas tergolong dalam pelaburan jangka masa sederhana. Jadi setelah membeli emas kita perlu menyimpan emas tersebut sekurang-kurangnya selama setahun. Jangan berharap cepat kaya dengan menyimpan emas. Jika ingin cepat kaya, selain menyimpan emas kita perlu berniaga emas. :)

4. Mendapatkan Keuntungan

Untuk mendapatkan keuntungan dari emas, Anda perlu menjual atau menggadainya. Jika tidak, Anda hanya merasa mendapat keuntungan dari kenaikan harga emas tetapi Anda tidak boleh memanfaatkan keuntungan Anda tersebut.  Nilai emas Anda memang meningkat tetapi untuk memanfaatkan keuntung tersebut Anda mesti menukarnya dengan wang terlebih dahulu.

No comments:

Post a Comment