Jangan Lupa, klik le di sini, thanks!

FOLLOWERS

Wednesday, June 15, 2011

ANDA TAKUT GEMUK?

Anda takut gemuk? hmm, tu soalan yang selalu ditanya kepada orang perempuan. jawapannya...tentulah!! siapa yang suka jadi gemuk kan? isteri takut gemuk bimbang suami x sayang. anak gadis takut gemuk bimbang boyfriend tinggalkan dia. apapun alasan, gemuk memang menjadi musuh wanita.


Jadi untuk elak gemuk, apa yang anda buat? hmm, ada yang kurang makan, istilahnya 'diet' dan mencuba segala mak nenek ubat kurus demi kelihatan ramping, kan? kan? malah, ada yang sanggup beli segala macam baju infra merah demi mendapat bentuk badan unggul. namun tak kurang juga yang disebabkan tak mahu berhabis duit atau tak ada duit pilih alternatif lain.


Apa dia? cara mudah aje... makan dan lepas tu muntahkan semula apa yang sudah dimakan itu. istilah saintifiknya ialah bulimia.


apa dia bulimia?


bulimia nervosa ialah kecelaruan pemakanan. Penghidap bulimia nervosa sebenarnya menghadapi masalah psikologi  kerana fikiran mereka hanya tertumpu kepada persoalan mengenai penampilan kurus, berat badan dan makanan. orang yang bulimia ni tak pernah percaya pada apa orang lain kata tentang tubuh badannya. anda beritahulah banyak kali kepadanyapun yang dia kurus, dia tetap kata dirinya gemuk jugak. so, apa yang dibuatnya?


.Pesakit bulimia biasanya akan makan dengan banyak dan cepat kemudian ‘memuntahkan’ kembali apa yang mereka makan dengan kaedah menjolok anak tekak. Namun, ada juga yang sanggup menggunakan ubat yang dinamakan ubat laksatif atau diuretik, supaya cepat membuang air besar. kadang-kadang mereka sanggup berpuasa panjang untuk mengurangkan berat badan dan tidak mustahil juga ada yang akan membuat senaman yang keterlaluan. (http://www.yadim.com.my/Kesihatan/Kesihatan)


kesan?


badan pesakit akan kekurangan mineral dan zat yang diperlukan dalam badan. hormon badan menjadi tidak seimbang. Ini sekali gus menyebabkan mereka mudah tertekan dan sering hilang kawalan.


bulimia banyak membawa komplikasi buruk terhadap kesihatan. Penghidap bulimia bakal berdepan dengan pelbagai masalah kesihatan seperti dehidrasi dan kekeringan, kadar denyutan jantung tidak normal, gigi sensitif serta gangguan pada sistem penghadaman. Selain itu, mereka mungkin muntah bercampur darah yang menandakan ada luka pada esofagus iaitu laluan makanan dari tekak ke perut atau pada perut. Tekanan dan kemurungan adalah masalah paling biasa dialami pesakit bulimia, justeru perlu dirawat dengan segera kerana ada di kalangan pesakit ini cenderung untuk membunuh diri.




anda ada kawan yang menghidap bulimia? ketahuilah bahawa tabiat pemakanan mereka perlu dihentikan daripada terus merebak dan mengancam nyawa mereka. bawa diorang jumpa doktor untuk mendapat khidmat kaunseling dan nasihat cara pemakanan yang betul. doktor juga akan memberikan ubat untuk meredakan kesakitan pesakit seterusnya merujuk kepada pakar sakit jiwa sekiranya tiba di tahap kronik.


SEKSANYA NAK KURUS KAN?


 
Dah rasa seksanya masa montel dulu, nak beli baju susah, daya keyakinan diri begitu rendah, semua serba tak kena.Akhirnya diet entah ke mana2 sbb bila susah hati, makan lagi kencang. Alhamdulillah akhirnya setelah 4 bulan, aku kembali dapat berat badan ideal. Tak nak gemuk lagi!!

No comments:

Post a Comment